پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5421
-
الف
+

نگاهی واقع‌گرایانه به سیستان و بلوچستان در «لیپار»

فیلمبرداری نخستین فیلم مختص سیستان و بلوچستان به زودی آغاز می‌شود

فیلمبرداری «لیپار» به عنوان نخستین فیلم مختص استان سیستان و بلوچستان که توسط یک کارگردان بومی ساخته می‌شود، به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حسین ریگی درباره ساخت «لیپار» و ویژگی‌های آن گفت: پیرو نشست‌های مشترکی که با حضور مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان در بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم‌های سینمایی با رویکرد صحیح به این منطقه برگزار شد، طرح اولیه فیلمنامه «لیپار» به این بنیاد ارایه شد که پس از بررسی و موافقت با ایده اولیه، با همکاری گروه خلاق طراحی فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی، تیم فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت و طی یک سفر ۱۰ روزه به استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر چابهار به فیلمنامه اولیه رسیدیم و در ادامه، نسخه تکمیلی تایید شد و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت در ساخت پروژه آمادگی خود را اعلام کرد.

وی درباره قصه «لیپار» توضیح داد: این فیلم یک ملودرام اجتماعی با رگه‌هایی عاشقانه و خط اصلی فیلم درباره پنج نوجوان است که در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم چه در مراحل نگارش فیلمنامه و چه در مراحل ساخت نگاه متفاوتی از استان سیستان و بلوچستان و مردمانش ارائه کنیم. متاسفانه اکثر فیلم‌هایی که درباره این استان ساخته شده یا به بحث مواد مخدر پرداخته‌اند و یا به اشرار، فقر و… اشاره کردند و تاکنون فیلمی که به چهره اصلی زیست‌بوم سیستان و بلوچستان و مهمان‌‌نوازی، تاریخ، جغرافیا و شاخصه‌های اجتماعی این استان پرداخته باشد، ساخته نشده و به جرات می‌توانم بگویم سینمای ایران متاسفانه صرفاً به نکات منفی که شاید پنج درصد استان را شامل شود پرداخته و از ۹۵ درصد ظرفیت‌های محتوایی و فرهنگی مثبت منطقه غافل مانده است. بخشی از این ماجرا به فقدان شناخت برمی‌گردد و بخشی به نبود تحقیق و این مساله باعث شده است تا چهره اصلی این استان دیده نشود.

به گفته حسین ریگی،  فیلم سینمایی «لیپار» به تهیه کنندگی سپهر سیفی و کانون ایران نوین و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به محض جذب مابقی سرمایه تولید فیلم که برای تامین آن  از سوی مدیران ارشد استان و کارآفرینان بومی قول‌های مساعدی داده شده است، مراحل فیلمبرداری خود را به سرعت آغاز خواهد کرد و گروه تولید تلاش می‌کند تا فیلم را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کند

م ه / ا ز

نظر شما
ارسال نظر